tel. +48 500 832 355

Pomoc w zakresie:

Formy pomocy:

WARSZTATY ROZWOJOWE
„Jak powozić smoczym zaprzęgiem naszego życia?”

Już starożytni (Sokrates, a po nim Platon w „Fajdrosie” i „Timajosie” oraz Arystoteles w „Traktacie o duszy”), ludzką psychikę widzieli jako zależną od wielu czynników, nieprzewidywalną, raczej nieśmiertelną (choć śmiertelnie poważną), biologiczno-umysłowo-metafizyczną dynamikę.

Starożytni, do zilustrowania tej wewnętrznej struktury użyli metafory podniebnego rydwanu, zaprzężonego w parę koni: białego i czarnego, powożonych przez woźnicę. Już wówczas zdawano sobie sprawę, że aby zaprzęg dojechał do celu musi być powożony przez kompetentnego, zdrowego, empatycznego, ale i skoncentrowanego na zadaniu, jeźdźca, bez reszty panującego nad silnymi, zdrowymi, słuchającymi go końmi.

W tym plastycznym przekazie biały koń symbolizował ludzkie impulsy i działania, czarny – popędliwą, pożądliwą i zmysłową naturę. Każdy z nich, razem i osobno, z jednej strony, mogą nas ponieść ku wyżynom i sukcesom, jak i przepaściom, piekłu - z drugiej.

Wóz to życie: zasoby, wartości, deficyty, doświadczenia, życiowe straty, kryzysy rozwojowe, ciało ludzkie.

Woźnica jest naszym ośrodkiem decyzyjnym, sercem i umysłem i to od jego kompetencji (cnót): poziomu kultury, wiedzy, wrażliwości oraz świadomości i moralności, duchowości zależy właściwy, indywidualny cel naszego życia oraz to, gdzie, kiedy, którędy, z czym i w jakiej kondycji oraz jak, dojedziemy.

W tym miejscu, wystarczy, że przypomnimy sobie, że nasz mózg, zbudowany jest z trzech, ewolucyjnie odmiennych, części. Odnosząc się do wiedzy psychologicznej, jeźdźcem określilibyśmy ludzki mózg, czyli część zbudowaną z kory mózgowej, najmłodszej ewolucyjnie (ukształtowanej około 100 milionów lat temu), zewnętrznej, górnej partii. To tu znajdują się ośrodki gromadzące i interpretujące wszystkie informacje, które docierają do mózgu przez narządy zmysłów, czyli kora nowa (abstrakcyjne myślenie, planowanie, posługiwanie się gramatyczną mową i pismem, pisanie i rozumienie znaków, rozwiązywanie problemów, sztuka i kultura oraz zmiana i rozwój).

Natomiast nasze konie to niższe, ewolucyjnie starsze części mózgu: tzw. mózg gadzi i mózg ssaczy.

Biały koń, to odpowiedzialny za impulsy mózg gadzi, a w nim głównie takie części jak: podwzgórze, ze szczególnie wyróżnionymi gruczołami przysadki, szyszynki i migdałowatymi, rdzeniem przedłużonym i móżdżkiem. To część mózgu odpowiedzialna za odczuwanie i generację stanów emocjonalnych, podświadoma, prelogiczna, rządząca się własnymi prawami, w dużym stopniu niezależna od świadomości i poza jej kontrolą, najsilniej aktywna i dominująca w chwilach stresu, zagrożenia życia. W stresowych sytuacjach, przypominających zagrożenie życia, tak samo jak w przypadku realnego zagrożenia, gadzi mózg uruchamia mechanizm blokowania przez ciało migdałowate kory mózgowej, zastępując myślenie szybkim (automatyzmy) reagowaniem według wyuczonych wzorców.

Ta część mózgu metaforycznie nazywana jest także właśnie “wewnętrznym smokiem” lub „słoniem”. Zadaniem mózgu gadziego jest utrzymywanie ciała przy życiu i to tutaj powstają uczucia głodu, pragnienia i senności. To ta najbardziej pierwotna i niezależna od świadomego umysłu część mózgu decyduje o zarządzaniu najcenniejszym naszym dobrem: naszym życiowym czasem. Gadzi mózg widzi zagrożenie we wszystkim, co nowe i nieznane, uruchamiając odruch obronny tam, gdzie powinniśmy świadomie wykorzystywać nasz twórczy potencjał, naszą wyobraźnię. W gadzim mózgu znajdują się także ośrodki, odpowiedzialne za motywację do działania, wysiłku, zmiany. Jak widzimy z własnego doświadczenia, jest w tym coś ze sztuki ujeżdżania słonia, czy walki ze smokiem.

Nad mózgiem gadzim znajduje się nasz czarny rumak: układ limbiczny, znany także jako mózg ssaczy. Ta siła to: zmysły, popęd, reakcje emocjonalne i pożądanie oraz procesy uczenia się i pamięć długotrwała.

Mózg ssaczy współpracuje z gadzim m.in. pełniąc rolę centrali alarmowej, która kontroluje docierające do mózgu informacje i jeśli zauważy zagrożenie, uruchomi szereg procesów, które odczuwamy jako strach, zdenerwowanie, napięcie. Za generowanie tych uczuć odpowiedzialne są ciała migdałowate, które uwielbiają to, co znane a na nieznane reagują tak samo jak na realne zagrożenie utraty życia. Ciała migdałowate mogą wszczynać alarm nawet z błahych powodów, wystarczy, że bodziec uznają za nieprzyjemny. Anatomicznie to: podwzgórze z gruczołami przysadki i szyszynki, rdzeń przedłużony i móżdżek. Ta część mózgu nie podlega kontroli świadomości i realizuje pierwotne instynkty: przetrwania i ochrony życia, oznaczania i obrony terytorium, formowanie grup społecznych wraz z ich hierarchią, reagowanie na osobniki tego samego gatunku, a więc walka, zaloty lub podporządkowanie.

Więc jeśli chcemy zmienić coś w swoim życiu, powinniśmy najpierw wejść w porozumienie z najstarszą częścią mózgu, bo to tutaj właśnie zaczyna się każda wewnętrzna transformacja. Jak? Między innymi przez takie formy pracy jak: warsztaty rozwojowe, arteterapeutyczne, twórczość czy terapie. Klucz do części "nieświadomej" znajduje się w prawej "artystycznej" półkuli mózgu. Przez tę bramę można świadomie zarządzać nieświadomym.

Mózg nie odróżnia rzeczywistości tzw. realnej od wyobrażeń, marzeń i wspomnień - traktując wszystko jednakowo poważnie. Dzięki temu można, stosując odpowiednie techniki, skłonić mózg gadzi do "uruchomienia" każdej ilości energii potrzebnej do realizacji naszych planów - zamiast gromadzenia jej na wypadek konieczności obrony. Mózg ssaczy składa się z hipokampa, jąder migdałowatych i podwzgórza.

Nasze warsztaty dedykowane są jeźdźcom, niezależnie od tego, czy dotąd ujarzmiali smoki, konie, czy słonie i niezależnie od ich dotychczasowych przekonań, języka, kultury, wartości, pochodzenia, płci. To, co ma zintegrować nas w pracy nad zmianą to decyzja, by się zmienić. Droga i wóz oraz wszystkie, potrzebne do dalszej podróży elementy, już są na miejscu.

Warsztatom przyświecają takie cele, jak:
- samopoznanie,
- zrozumienie,
- rozwinięcie, sprofilowanie oraz zindywidualizowanie i wzmocnienie kompetencji woźnicy
w zakresach:
a/ rozumienia i regulacji emocji,
b/ podejmowania decyzji,
c/ świadomych, akceptowanych i wspierających jednostkę przekonań,
d/ troskliwej, pełnej współczucia i zrozumienia dla siebie i świata samoobserwacji, e/ rozwoju społecznego w kontekście wzmacniania indywidualnej tożsamości oraz motywacji.

Warsztaty osobiste pomogą odpowiedzieć Wam na pytania:
- jakim/ą jestem, czym dysponuję, kim chcę i kim decyduję się dalej być, jakimi wartościami się kieruję, moje słabości i moce oraz cele, czyli co zamierzam w życiu robić? (próba odpowiedzenia sobie na pytanie o własną tożsamość oraz rozwijanie umiejętności podejmowania świadomych decyzji w kluczowych zakresach) 3-4 spotkania;
- co myślę, a czego nie chcę myśleć, co wolę sądzić i co przynosi mi korzyści ? (proces dochodzenia do ukrytych i hamujących przekonań oraz przeformułowywanie ich na sądy wspierające i rozwijające “ja” tożsamościowe) 2-3 spotkania,
- co odczuwam, co mówi mi to o mnie/świecie, jakie uczucia mnie budują, a jakie krzywdzą/sabotują, które więc będę wzmacniać, a których unikać, traktując jedynie jak informację? (oswojenie ciała w celu rozpoznania odczuć w ciele i ich języka oraz intencji, nauka wzmacniania uczuć aktualnie adaptacyjnych) 2-3 spotkania.

Warsztaty składają się z takich głównych elementów/cząstek:
- wstępna analiza i diagnoza problemów jednostkowych/ uczestników oraz monitoring wejściowy stanu,
- sformułowanie listy celów i priorytetów grupy,
- opracowanie strategii realizacji celów,
- realizacja zmiany,
- działania gruntujące i wzmacniające zmianę,
- monitorowanie wyjściowe stanu po zmianie.

Dla kogo:
 grupy od 8 do 10 osób (kobiety i mężczyźni, wiek uczestników: 21-61 lat),

Czas pracy:
spotkania 1 raz w tygodniu (150 minut w tym przerwa) przez 12 tygodni,

Miejsce:
Józefów, ul. Zawiszy 15 (możliwe czasami zajęcia w innym miejscu Józefowa oraz w Warszawie – informacje będą przekazywane z dużym wyprzedzeniem czasu)

Terminy:
I turnus (12 spotkań): 01 maja – 17 lipca 2017 (poniedziałki) - 
godz. 11:00-13:15 (lub 17:00-19:15).

Koszty:
- koszt dla jednej osoby to 1800 zł.,
- żeby wziąć udział w kursie należy wpłacić zaliczkę w wysokości 500 zł,
- przy opłacie za całość z góry - minimum 14 dni przed uruchomieniem kursu, opłata jednorazowa od osoby będzie wynosić 1500 zł. W cenie turnusu: - mata i poduszka medytacyjna, - materiały warsztatowe, - podręcznik rozwojowy, - kawa/ herbata i przegryzka, - udział w sesji fotograficznej oraz - w zajęciach grupowych z terapeutą zajęciowym/ arteterapeutą (do wyboru: elementy literaturoterapii, terapii narracyjnej, biblioterapii bądź ergoterapii), a za dodatkowa opłatą w konsultacjach indywidualnych bądź osobnych warsztatach po niższej cenie dla absolwentów tego modułu) i pamiątkowy prezent.

Dane do przelewów:
FREY INSTITUTE Joanna Giza
Józefów 05-410, ul. Zawiszy 15
WBS 85 80150004 0194 2499 3090 0001

Organizator:
FREY Institute
ul. Zawiszy Czarnego 15, Józefów 05-410
NIP: 851-243-03-34
tel. 500 832 355
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
www.psycholog24h.org

Ważne: uczestnicy, potrzebujący faktur, rachunków, zaświadczeń proszeni są o indywidualne informacje oraz mejle z danymi adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Joanna Giza - ZnanyLekarz.pl

Pierwszy i jedyny w Polsce
Psycholog 24h w ramach
Krajowego Informatora
www.ostredyzury.pl

Koszt:

  • 1 konsultacja - 200 zł,

  • sesja indywidualna - 200 zł,

  • sesja partnerska - 300 zł,

  • sesja rodzinna - 400 zł,

  • wizyta domowa - 400 zł,

  • opinia pozasądowa - 2 000 zł,

  • warsztaty - 2 000 zł.

Jedyne na rynku
Wizyty domowe